Condimente

Am primit in timp, de la prieteni, nenumarate condimente. Alea separate nu cred ca prezinta interes, dar in Orient exista amestecuri facute special pentru anumite tipuri de mancaruri.

Si m-am gandit sa vi le arat, ca si daca nu le aveti, puteti gasi condimentele separat si se pot face usor intr-un mojar sau in mixer. Nu insist asupra faptului ca sunt delicioase, stiu ei ce stiu.

Sunt primite de la Sandi, Stella, Shaki, de pe te miri unde, o sa incerc sa traduc combinatiile si sa va arat si la ce le-am folosit.

Sapte arome le-am pus la ficateii aia buni, invatati de la Sara, dar si la o combinatie cu ciuperci.

Contine: ienibahar, cuisoare, scortisoara, nucsoara, ghimbir, trandafir (cred ca sunt petale uscate, am avut asa ceva din Turcia), cardamom.

Condimentele pentru carnea de pui (pe care, evident, le-am pus la carne de pui, unele dintre condimente se mai amesteca, fie cu iaurt, fie cu pasta de rosii sau zeama de lamaie, cred ca se gasesc retete pe google, eu foarte des le amestec numai cu ulei de masline, ca pe za’atar).

Contin: piper alb, coriandru, ghimbir, cuisoare, cardamom si sare.

Cu condimentele pentru masala fac niste sosuri bestiale. Si contin o droaie de traznai, ca amesteca indienii condimentele de nu se poate, am si in carti combinatii. Sa le ia gaia, nu stiu de unde le scot, dar se potrivesc. Daca vreti sa faceti o „masala” si lipseste vreun condiment, nu e nici un bai, asadar condimentul pentru masala, care e un fel de tocana, pe romaneste si provine de pe undeva de prin bucataria Asiei de sud (asa zice Wikipedia, eu nu am retinut istoria exacta din alta parte) sunt urmatoarele:

coriandru, ardei iute, chimen, piper, „cassia” (ce nu stiu cum se traduce si nu ma lamureste nici gogu cu o traducere in romana, las asa si daca ma puteti ajuta, va multumesc, eu caut si pe net dar la unele nu gasesc corespondent asa ca pun in ghilimele, eu am gasit ca ar fi scortisoara chinezeasca), dafin, sare, turmeric, usturoi, fenicul, menta, fenugreek, anason stelat, mustar, ghimbir, naut (un soi de, ala e bengal gram).

Eu am folosit amestecul la un muschiulet de porc marinat in citrice.

meat masala

Punjabi Chhole Masala contine, coriandru, ardei iute, fenugreek, mango, asafoetide, chimen, kasuri methi (astea sunt frunzele de la fenugreek), sare neagra, Tej Patta (cunoscut si ca malabathrum, un soi de dafin), cardamom, fenicul, piper, cuisoare, ghimbir, turmeric, cassia (am convenit ca e o scortisoara din China, asemanatoare cu cea cunoscuta la noi dar mai aromata, macar pot spera ca am gasit informatiile corecte), usturoi, ceapa si sare iodata.

Frunze de fenugreek (hai ca aici a fost simplu).

De tikka masala stim toti, care poate sa imi traduca ce scrie acolo, e tare, eu nu-s.

Fish masala l-am folosit pe un somon. Contine: coriandru, ardei iute, chimen, tej patta (am pus mai sus link la ce inseamna), turmeric, piper, sare, fenugreek, frunze de cuisoare, ceapa, usturoi, seminte de mustar.

Condiment pentru pui la gratar: cimbrisor, „khelengan”, dafin, aici la „spice mix” m-a ucis, piper, sare, curcuma, ghimbir, scortisoara, „stickcarnation” (????!!!!!). Oare de unde angajeaza astia traducatorii de etichete?

Oricum vedeti in original ce e, sa nu dati vina pe mine.

Asta e din Japonia, via Canada, are si ceva MSG. Nu l-am folosit decat odata la un okonomiyaki.

Contine fulgi de peste (bonito uscat), susan afumat, sare, sos de soia, kelp (cititi voi ce e aia ca deja fac cu capu’ sa explic), vin de orez, alge, coloranti si, ei da, MSG.

Tea masala cica se pune in ceai, ei bine, eu am pus in mancare. Ghimbir, scortisoara, cuisoare, cardamom, piper si nucsoara. Ce poate fi rau?


Garam masala: seminte de coriandru, chimen, scortisoara, „alcho” – aici iar m-am pierdut, complet, cuisoare, piper, ghimbir, dafin, „badian”
(sa ii iau la omor pe traducatorii din Tanzania? e cam departe).

Celebrul five spices il am in doua recipiente, dar numai pe asta scrie … in germana. Noroc cu gogu, avem gewurzmischung urmatoarele: scortisoara, fenicul, anason stelat, cuisoare, piper. Daca minte gogu, mint si eu.

Amestec tandoori: l-am folosit si la gratar de porc, asadar iaca ce are in el – coriandru, nucsoara, fenugreek, scortisoara, chimen, ardei iute, ceapa, usturoi, dafin, curcuma, cardamom, cuisoare.

Si un condiment pentru mancare chinezeasca, merge pus la orice dracie aruncata in wok.

Contine sare, anason stelat, ceapa, piper, fenicul, cuisoare, scortisoara, ghimbir si usturoi.

Daca am gresit cu ceva undeva, astept sa ma corectati, am ametit complet scriind draciile de mai sus, multumiri duamnei Guvi pentru suport moral si intelectual. Am pus insiruirea pentru ca absolut toate cele de mai sus se pot face si in gospodarie. Si sunt bune.

Daca macar v-ati uitat pe pagina, nu zic de citit, aveti nevoie de un control medical la scufie, hard roc aleluia.

8 gânduri despre &8222;Condimente&8221;

  1. Daca mie-mi trebe control medical la bibilica fiindca am citit articolul, tie ce iti recomanzi pentru ca l-ai scris? :))

  2. Hi, hi, hi. Va complimentati? Pai, spune si tu ca fenugreek este schinduf si este cunoscut in bucataria romaneasca. Putin, dar este si face parte din amestecul de condimente pentru carnati care se respecta (asa zic snobii, dar eu il folosesc doar de cand m-am amorezat de mancarea asiatica). Il pun cu brio la baghar si in amestecul de garam massala pe care mi-l fac singura. Cassia am luat si eu de la Ki Life, din Amzei si este o aroma asemanatoare cu a scortisoarei doar ca mai amaruie la gust. M-ai omorat cu „khelengan” si „stickcarnation”… Unde or fi gasit aia de-au tradus asa cuvinte la ce-o fi acolo?
    Salut ideea si curajul!

  3. Uite, vezi, habar nu aveam ca fenugrecul ala e schinduf, ca de aia mi-am luat corasonul in premolari sa pun articolul. La unele cuvinte m-a ajutat si Guvi ca eu deja ametisem. Iar despre traducatori … numai de bine, pe pariu ca khelegan ala si stickarnation sunt niste chestii deja expuse mai sus, dar scrise pe limba aluia de a pleznit eticheta.

    Sarumana inca odata de fenugreek=schinduf.

    Stai sa vezi pana m-am prins de denumirea frunzelor schindufului. Si mi-ai dat si o idee 😀 Sa incerc sa il prind in ghiveci, ca pana acum vad ca imi inverzesc mai toate ciudateniile plantate.

  4. N-am incercat, desi am fost tentata, pentru ca am crezut ca au semintele sunt degerminate cumva. Dar cum am pus o noua serie de plante la rasarit, poate incerc si eu cu schinduful. Ma mai documentez si eu despre celelalte, ca m-ai facut curioasa cu unele.

  5. Mie din 5 seminte de coriandru mi-a iesit numai un fir. Zilele astea se va incerca plantarea de jolokia, daca iese, la anu’ suntem tari.

    Ardeii i-am rarit, am deja doua jardiniere pline ochi.

  6. Pingback: Aperitive de ultim moment « Aphextwinz's Blog
  7. Pingback: Condimente « Aphextwinz's Blog

Lasă un comentariu