„Heirloom”

Sigur ati gasit si voi pe net expresia, legata de alimente, fireste, gen: „heirloom tomatoes” (cel mai des). Probabil ca ati investigat si voi de curiozitate la ce se refera termenul. Este vorba de plante de origine veche, ale caror seminte s-au pastrat (miraculos as zice au) si a caror caracteristica este, printre altele, faptul ca semintele sunt provenite in urma polenizarii naturale.

Un fel de bio dar mai smecher, se pare ca si cartofii aia mov de i-am gasit eu la Mega sunt tot „heirloom”, am gasit o fotografie superba pe un blog foarte misto (de la care am mai „furat” o idee, daca nu uit pana maine), blogul se numeste TheViewFromGreatIsland si scrie si acolo cateva date despre „heirloom”.

Nu am nici cea mai vaga idee cum s-ar putea traduce cuvantul, in engleza el mai insemnand niste bijuterii vechi, dupa cum spune wikipedia.

Nu stiu de ce, sunt sigura ca daca ar fi aparut pe piata de la noi legume sau fructe asa colorate, nu numai ca nimeni nu s-ar fi gandit ca sunt, vorba cuiva, „genuine”, dar marea majoritate ar fi sarit: sunt pline de chimicale, au bagat prostii in ele. Si as putea pune pariu ca maciupiciu ala, sau cum il cheama, care militeaza de parca ar fi atotstiutor (desi, cum zice si Laura Laurentiu, daca ar fi respectat ce propovaduieste nu ar arata ca un cadavru ambulant), ar fi sarit de bretele in sus: nocive, sunt nocive, sunt tratate cu ^%$%$#$, sa nu mancati. Oricum, mecipicipischi sau cum ii zice, atotstiutor nu e, dar omniprezent sigur, e pe net aproape la fel de des intalnit ca dieta dukan (s-a prapadit saracul Montignac si acum nu mai e cool sa fii monti, trebuie sa fii dukan, nu am nimic cu dietele, observatia se refera la cat de des se repeta informatii si cat de multi se iau unul dupa altul, am auzit ca e foarte buna dukan aceea, ceea ce ma bucura foarte tare)

Pana una alta, nu voiam decat sa va povestesc decat de „heirlooms” astea, in caz ca v-ati intrebat ce inseamna, ca doar nu o sa va povestesc ultimele evenimente din trafic. Desi ar merita, astazi am vazut apogeul tampitilor care merg fara sa vada si sa auda ce se petrece in jur, respectiv o pustoaica, avea casti in urechi, peste ele vorbea la telefon si traversa, va jur, cu spatele, mergea dea-ndaratelea, m-am crucit.

ps: pentru Bogdana, zi-le mama la rubrica matale gramaticala cum e cu fi si fii, sa fi sau sa fii, ca ma gandesc de treispe ori pana pun iiiiiiiiiiiiii-urile alea sa fii monti e corect? (l-am inlocuit mental cu sa apartii si de aia i-am pus doi de i).

rororo

12 gânduri despre &8222;„Heirloom”&8221;

  1. Am vazut poza asta de mai multi ani circuland pe internet dar sa iti spun ca si eu m-am gandit ca este ceva „facatura” , nu i-am dat foarte multa importanta, de fapt tine mai mult cu firea mea, nu sunt extrem de atrasa de ce nu cunosc, tot la mancare cu care am fost obisnuita si produse cunoscute ma rezum…

    In ce priveste : fi, fii, 🙂 nici eu nu stiu bine cum trebuie scris corect, nu am stiut se pare niciodata ! si din cauza ca nici nu citesc carti (care se presupune ca sunt tiparite corect) in limba romana, romana mea se rezuma doar la internet…si mai tare m-am prostit de cap se pare, si ce stiam am uitat sau am intrat in deruta totala.

    Ce este mai grav este ca si daca incearca cineva sa imi explice incepe cu terminologii gramaticale de care efectiv nu am habar, cand aud cuvinte de genul infinitiv, blablabla 😛 ma blochez. Mie ori imi explica printr-o analogie simpla cineva ori nu-mi explica deloc ca daca o ia pe calea asta cu reguli gramaticale poate la fel de bine sa-mi vorbeasca japoneza ca tot atat inteleg.

  2. si eu tot prin analogii le iau, asa ne-a invatat profa de romana din generala si am avut o profa extraordinara, chiar nu a inistat sa tinem minte musai terminologia folosita la analiza gramaticala cat cum sa formam o constructie corecta, cum s-ar zice, babeste. si alea le-am retinut.

    despre heirloom si nu numai, eu vreau sa stiu ce inseamna chestii despre care citesc, bucataria este o chestiune extrem de dinamica si nu vreau sa raman in urma, chiar daca ma apuca chefurile de cele stiute.

  3. Da, te inteleg, eu cand vad un asa stiulete ma gandesc : ce frumos este 😛 dar nu-mi vine sa il mananc :D. Exista o vorba : taranului nu-i place ce nu cunoaste, cam asa si cu mine se pare, este un sambure de adevar in zicala asta.

    Mie imi place sa invat ceva corect de la bun inceput ca daca de la bun inceput inveti gresit este mult mai greu sa inveti forma corecta apoi, m-am lovit si eu ca si tine ( nu esti deloc o singularitate) de chestiunea asta cu fi, fii, ba chiar unii reactioneaza deosebit de agresiv daca faci astfel de greseli, de obicei oameni care lucreza sau au terminat o scoala in domeniu, ori te categorisesc ca : analfabet, ba mai rau : prost 😛 daca faci astfel de greseli.Eu am invatat romana (ca si celelalte limbi) dupa…ureche, singura, nu am invatat nici una dintre limbile pe care le vorbesc dupa reguli gramaticale si de aceea nici nu sunt in stare sa inteleg repede daca incearca cineva sa imi explice in acest mod cum trebuie scris corect. De obicei eu ma conduc dupa cum simt, mai gresesc , le mai nimeresc, acum…este normal sa gresesti stai linistita, nu este o tragedie daca nu scrii corect intotdeauna si nici nu insemana ca esti „prost” cum afirma cate unii , dar desigur, bine ar fi ??? 😀 sa stim forma corecta.

    Eu am observat la mine cel putin ca de cand cu internetul , in momentul cand citesti si foarte multa informatie scrisa mai putin corect…la un moment dat nu mai stii cum este bine si daca initial stiai, uiti, intri in deruta, cel mai bine este sa incerci sa citesti din carti cat mai mult, acelea sunt intotdeauna corectate (caci marii scriitori nu sunt si premianti la gramatica desigur). Pe internet te prostesti final la un moment dat 😛 daca este vorba despre limba scrisa. Dar pe mine nu ma deranjeaza foarte mult asa ceva, nici greseli mai grave pe care si eu le sesizez, ma deranjeaza mai tare cand mai dau peste vrei domnisoara care vrea sa faca pe „intelectuala” si foloseste cate 10 neologisme si cuvinte „grele” la fraza 🙂 , nezicand nimic intr-un final, adica un om cat de cat echilibrat si fara prea multa scoala asa ca si mine 🙂 ar cataloga (si o si fac) cate o domnisoara de genul mai degraba in categoria nebuna 🙂 decat in cea a intelectualilor.
    Chiar hilar cateodata 🙂 .

  4. imperativul si „sa fii” se scrie cu doi de i. daca retii asta vei gresi destul de rar.

  5. sa sti ca porumb din acesta colorat (dar nu chiar asa de colorat) am vazut la bunica mea, pe prispa. era porumb pentru floricele. punea in curte cativa, pastra mereu cativa stiuleti pentru anul urmator si cam asa arata porumbul….

    si-mi place noua culoare a blogului tau.

  6. alina, eu fac parte dintr-o generatie care chiar a invatat in scoala generala destul de bine limba romana, de aia ma leg de asta. mi se pare idiot si desuet sa te legi aiurea de cineva care vezi ca se straduieste sa scrie corect, care NU se basica daca il corectezi (eu cunosc multe cazuri, chiar persoane destul de publice care scriau foarte, dar foarte agramat, mi-am luat inima in dinti la vremea aia, am vorit frumos si in particular, nu pe net cu poalele in cap am zis: nu te supara, uite, aia si ailalta nu sunt corecte, se zice asa si asa blabla. si nu numai ca nu s-au suparat, mi-au si multumit. si aici imi amintesc de alta zicala, aia cu prostul fudul. ei bine, mie mi se pare foarte corect sa corectezi pe cineva. eu balaresc aiurea, nici nu stiu de ce, civunte din engleza degenul: trendy, mama lui de nu l-am scris trandy de o mie de ori fara sa realizez, prost bagat la cap, un rahat, mvai ce or fi ras romglezele, noroc ca mi-a zis si mie cineva, uhai bade, uhai mah si am corectat si am si tinut minte – ma rog, nu mereu 😀 )

    pasha, mah, aia retinusem si io, ar fi fost simplu dar vezi, mie nu mi se pare imperativ ce am scris.

    viesparule, ce coloare mah? ca io tot negru il vad. i-as schimba skin-ul pe mai deschis, dar sa moara tzaka daca stiu cum 😀 si daca aflu, imi e sa nu se zapaceasca toate pe aici. a si apropos, nu de greseli de tastare se leaga lumea, ci de lucruri prost scrise in mod repetat, lasa ca si eu le tastez pe langa de numa, mai corectez la text cand imi mai zice cate cineva ca nu am scris aia si ailalta, deci nu la erori umane, scapari sau alte alea ma gandesc. ala cu iiiiiii numai daca inlocuiesc in fraza mi se pare ca imi vin corect, ca imperativul poate sa fie (poate fi, ar putea fi?) discutabil, de aia nu ma ajuta ce a zis pasha clujeanul.

    porumb din ala de care zici tu tin si eu minte, la tzara mamei, tot pentru floricele, tot ca niste perle arata dar nu cu atatea culori, asa e. se mai gasea si la piata chiar cu denumire de porumb de floricele. si uitasem de el.

  7. Mi-e teama ca eu l-as mananca pe porumbul ala tocmai ca arata ca de jucarie! Si eu Stiam asta sa fii bun, sa fii destept, Fii calm! Fii cuminte!
    Ma mai zapacesc si eu la Stii, dar imi zic ca se aplica regulile de la Fi . Asta e logica sub care mi-a intrat in memorie.

  8. Corect Dana, este ok sa corectezi pe cineva cand nu este vorba clar despre o greseala de tastare si mi se pare si mie pana la urma putin o lipsa de respect fata de limba si ceilalti sa tastezi asa…aiurea , sau sa te exprimi agramat cum spui tu. Bineinteles conteaza si felul in care corectezi pe cineva , oricum corectia nu trebuie facuta sub nici o forma la modul agresiv si normal ca un om cat de cat ok la cap nu se supara daca este corectat si invata 😛 forma buna.
    Eu nu am mai invatat gramatica de la 14 ani, pe vremea cand am facut eu scoala existau mai multe tipuri de invatamant, nu stiu cum este acum, la 14 ani am terminat-o cu gramatica definitiv, si ce am invatat (putin) am uitat in maxim 1/2 an, nu am mai folosit, nu am mai continuat, am uitat. De aceea eu inteleg foarte bine pe cei care au profesii din domeniul real, ei nu mai au legatura cu gramatica de mult si pot face greseli, nu trebuie sub nici forma inceput cu o astfel de persoana un conflict de genul: esti prost, analfabet, etc.
    Dar m-am lungit degeaba , ce vroiam sa iti spun este ca : poti sa setezi pentru greseli de ortografie, foarte multi care tasteaza impecabil folosesc aceasta functie si isi corecteaza totul automa inainte de a posta.
    Pe mine ma deranjeaza in schimb cum iti spuneam persoanele cu scoala 🙂 care aparent dau foarte „bine” ochiului public, care tasteaza de obicei fara greseli (ca folosesc ca nu folosesc programe ajutatoare este mai putin important ) dar care folosesc cuvinte „grele” complet gresit, nu are rost sa intrii cu astfel de persoane intr-o discutie in contradictoriu sa spui: auzi, nu vreau sa te jignesc dar cuvantul asta NU inseamna nicidecum ceea ce crezi tu si il folosesti complet gresit in acest context.Am observat ca unii se agata de cate un cuvant 🙂 care suna mai pretentios si il folosesc gresit in mod repetat, uneori persoane dela care m-as astepta mai putin pana la chiar deloc. 😉 S asa mi se pare mie hilar, de obicei astfel de persoane au un anumit succes la cititori 😉 dau bine, citite, cultivate. Iti trebuie intr-adevar alte cunostinte mai temeinice uneori ca sa-ti dai seama din prima ca persoana respectiva foloseste cuvinte noi si „grele” asa in nestire, fara sa aiba habar in mod real de intelesul adevarat al cuvantului, doar ca sa dea bine 🙂 deci.Uite ce cuvinte folosesc si stiu eu.

  9. Ca sa iti dau un mic exemplu de ce mi se pare mie cu adevarat deranjant (fiecare cu „papagalul” lui ) , cate o domnisoara sau domnisor, domn care foloseste in mod repetat cuvinte de genul: mercantilism, atititudinea, firea mea mercantilista :P, referindu-se bineinteles la faptul ca ei ii place sa-si cumpere ultima noutate de pe piata si ultimul racnet in materie de lac de unchii sau cea mai colorata si care da aripi calcaielor pereche de adidasi. Si repeta 🙂 asa in nestire cat este ea, el de mercantilist :), ma gandesc asa. chiar? Du-te 🙂 nu ma-nnebuni. O gramada de persoane raman cu gura cascata in fata unui asemenea personaj, pai se presupune ca avem de-a face cu o persoana citita si extrem de cunoascatoare , mercantilista, nu oricine isi permite sa fie mercantilist pe lumea asta. Uite, nu are sens sa intrii in discutii aiurea cu o astfel de persoana sa ii spui verde in fata ca mai bine nu ar mai folosi astfel de cuvinte. Eu asa cred. Ma deranjeaza mai tare asa ceva decat faptul ca cineva nu pune corect numarul de i dupa fi sau fii.
    A fost numai un exemplu :P.

  10. persoanele mercantile in general se cred foarte culte si ti-as putea da exemplu din randurile vedetelor care nu au terminat nici liceul dar acum au figuri de poeti, compozitori, blabla. neimportant, eu zic sa ne vedem de sarmalele noastre.

Lasă un răspuns

